• Aralık 23, 2022

İnsan soyuna ait 155 yeni gen keşfedildi

İnsan soyuna ait 155 gen keşfeden bilim insanları, evrimin hala devam ettiğini kanıtlamış oldu. Modern insanların 7 milyon yıl önce ortaya çıktığı ve evrimleştiği biliniyordu. Ancak evrim sürecinin bitip bitmediğini kimse bilmiyordu. Yapılan çalışma ile modern insanın hala gelişmeye devam ettiği belirtildi.

Geçmişteki atalarımız zorlu hayat uyum sağlama yeteneği ve hayatta kalma mücadelesi ile biliniyor. Ancak şu an durum böyle değil. Günümüzde insanlar gelişmiş sağlık hizmetlerine ve daha uzun yaşam sürelerine sahip. Atalarımıza göre çok daha korunaklı bir şekilde barınma ihtiyacımızı karşılıyor ve yaşamımızı sürdürmek için yiyecek bulmak zorunda kalmıyoruz. Bu da demek oluyor ki önceden bizi hayatta kalmak için sürekli tetikleyen dış etkenler artık bizi etkilemiyor.

İnsanlar bu durumdan çıkarımla gelişmeyi durdurduğumuzu düşünüyordu. Ancak Yunanistan’daki Alexander Fleming Biyomedikal Bilimler Araştırma Merkezi’nden araştırmacılar, insanların evrimleşmeye devam ettiğinin bir ispatı olarak yalnızca insan soyuna ait 155 gen belirledi. Yapılan araştırma, insanların hala sürekli gelişmekte olduğunu güçlü bir şekilde ortaya koyuyor.

Keşfedilen yeni genlerin önemi tamamen yeni olmaları. Araştırmacılar bu oluşumun “DNA duplikasyonu” sonucunda oluşabileceğini savunuyor. Bu sonuca ulaşmak için genleri mevcut genetik metayalle bağlantıları açısından incelediler ve benzersiz DNA parçalarından ortaya çıktığını tespit ettiler.

Yanı sıra bu genlerden 44’ünün büyüme kusurlarıyla alakalı olabileceği de araştırmacılar tarafından belirtildi. İncelenen üç gen; müsküler distrofi, retinitis pigmentosa ve Alazami sendromu olarak adlandırılan hastalıklara dair DNA faktörleri içeriyor.

Evrimsel sürecin daha net anlaşılabilmesi, yukarıda belirttiğimiz hastalıklara ve bu hastalıkların tedavilerine yönelik önemli çözümler sunabilir.

Bu hastalıklar dışında tespit edilen genler arasında kalp dokusuyla ilişkili başka bir gen daha keşfedildi. Bu genin modern insanın başlangıç aşamasında ve şempanzelerde de mevcut olduğu bilinmekte.

Araştırmacılar bunun neticesinde bir genin oldukça hızlı bir şekilde evrimleşebildiğini ve vücudun gerekli gördüğü genler arasına girebileceğini söylüyor. Ortak yazar Aoife McLysaght, bu genlerin önemine dikkat çekiyor ve fikirlerini belirtiyor: “Bu genler üzerinde çalışılması oldukça zor olmasından dolayı göz ardı edilmeye müsaitti. Ancak bence zamanla daha çok dikkate alınmaya ve daha iyi anlaşılmaya başlanacak. Eğer buradaki düşüncelerimizde haklıysak, insan genlerinde bulunan ve gizlenmiş olan işlevsellikle alakalı çok fazla bilgi var.”

Araştırma Cell dergisinde yayımlandı.