• Nisan 18, 2023

Uçuş 19 ve Bermuda Şeytan Üçgeni

Uçuş 19 ve Bermuda Şeytan Üçgeni

Birçok denizcinin ve havacının uzun süredir çözmeye çalıştığı 78 yıllık bir gizem: Uçuş 19 ya da bir diğer adıyla “Kayıp Devriye.”

5 Aralık 1945’te her zamanki gibi sıradan bir gündü. Rutin bir eğitim uçuşuna çıkmak için hazırlanan beş adet TBM Avenger torpido bombardıman uçağı ve 14 pilot, saat 14:10’da Atlas Okyanusu üzerinden toplu olarak kalkış yaptı. Amaçları üç saat sürecek bir tatbikat gerçekleştirmekti. Planları ise Florida sahilinden doğuya yönelmek, Hens and Chicken Shoals adlı yerde bombalama seferi düzenlemek, kuzeye dönmek, rota değiştirerek Grand Bahama üzerinden geçmek ve üsse geri gelmekti. Uçuşun lideri ise Teğmen Charles C. Taylor’dı.

O gün görünüşe göre oldukça standart bir hava vardı. Birkaç belli belirsiz sağanak haricinde rüzgar hızı vb. koşullar uçuş için engel teşkil etmiyordu. Bu bir tatbikat olduğu için aslında hava durumu amaca uygundu ve normal kabul edildi. Taylor ve ekibi planladıkları üzere 14:30 civarında Hens And Chickenb Shoals isimli bölgeye ulaştı.

Uçuş 19, yolculuğun ikinci ayağını gerçekleştirmek üzere kuzeye döndükten sonra birtakım gariplikler meydana geldi. Hala sırrı çözülemeyen bir nedenden dolayı Taylor, Avenger’in pusulasının arızalı olduğunu ve uçaklarının yanlış yönde ilerlediğini düşündü. Taylor ve mürettebat öğrenci pilotu arasında geçen konuşmada bunlar kaydedildi:

“Nerede olduğumuzu bilmiyorum, son dönüşten sonra kaybolmuş olmalıyız.”

Bu esnada Florida yakınlarındaki başka bir uçuş eğitmeni olan Teğmen Robert F. Cox, devriyenin telsiz iletişimini duydu ve durumu kuleye iletti. Kendisi, yardıma ihtiyaçları olup olmadıklarını anlamak için iletişime geçti. Taylor’un olduğunu düşündüğü yer teorik olarak mümkün değildi ve söylediğine göre rotadan 100 mil sapmıştı. Kendisi Florida Keys’e vardığına inanıyordu. Kontrol kulesi yerlerini saptamak için bir hayli uğraştı ancak yerlerini bulamadı. Üstelik hava koşulları kötüleşmişti ve yakıtları da azalıyordu.

Normal şartlar altında Atlantik’te kaybolan uçakların batıya ve ana karaya uçmaları gerekiyordu ancak Taylor’un ifadesine göre uçak Meksika Körfezi’ndeydi. Taylor uzun uğraşlar sonucu batıya dönmeye ikna edildi ancak bu kararından emin değildi. Kendisi geri dönüp tekrar doğuya gitmek istiyordu ancak pilotlar karşı çıktılar ve radyo yayınları zayıfladı. Yakıtlarının da azalmaya başlamasıyla Taylor’ın olası bir iniş için hazırlandığı kaydedildi. Karayı bulamamaları ve yakıtlarının 40 litre altına inmesi halinde hep birlikte okyanusa iniş yapmayı düşündüklerini belirtti.

Telsiz bağlantısı kopmuştu ve Uçuş 19 pilotları artık Atlas Okyanusu üzerinde yalnızdı…

Hava Donanması hemen kayıp devriyeyi bulmak için harekete geçti. Arama uçakları 19:30 civarında havalandı ancak bunlardan birisi kalkıştan 20 dakika sonra radardan kayboldu ve bir daha izine rastlanmadı. Bu uçağın kalkıştan bir süre sonra patladığı düşünüldü. Bu haberle birlikte toplam altı uçak kaybolmuştu ve arama çalışmaları hız kesmeden devam etti.

Yaklaşık 300.000 mil karelik bir alan ve 5 gün süren çalışma sonucunda karada ve suda herhangi bir enkaz bulunamadı. Flight (Uçuş) 19 ve arama uçağının bu gizemli kaybına dair herhangi bir sonuca ulaşılamadı ve “bilinmeyen nedenler” sebebi ile kayboldukları raporlandı.

O gün gerçekleşen garip olaylar, günümüzde hala spekülasyonlara ve komplo teorilerine ev sahipliği yapıyor. Özellikle 1960’lı yıllardaki kuvvetli bir söylem Flight 19’un “Bermuda Şeytan Üçgeni” tarafından yutulduğunu savundu. Bermuda Şeytan Üçgeni, Atlantik’te birçok gemi ve uçağın kaybolduğu bir bölge olarak anılıyor. Bunun yanı sıra daha kurgusal olarak ele alanlar da oldu. Flight 19’un uzaylılar tarafından kaçırıldığını ve uçan dairelerin onları Meksika çöllerine bıraktığı gibi söylemler de dile getirildi.

Tüm bu iddiaların yanı sıra “kayıp devriye” ile alakalı en ilginç olaylardan birisi de Teğmen Taylor’un davranışları oldu. Sonradan çıkan söylentilere göre birçok kişi onun bu uçuşu yönetmesini istememişti. Ayrıca Flight 19 üyelerinin hiçbirinin kurtarma radyo frekansını yönlendirmek için kullanılan XBX alıcılarını kullanmamaları da bir soru işareti olarak kaldı.

Toplamda 6 uçağın kaybına yol açan tam olarak neydi? Şu an görünen en mantıklı senaryo araçların benzinlerinin bitmesi ve okyanusun derinliklerinde yok olmasıydı. Ancak hiçbir çalışma henüz kaybolan 5 uçak ve onları aramaya giden bir uçak hakkında bilgiye ulaşamadı. 27 mürettebatın gizemi günümüzde hala çözülmeye çalışılıyor. Herkesin aklındaki soru ise belli: Enkazlar hala Bermuda Şeytan Üçgeni’nde olabilir mi?