• Mayıs 22, 2023

Uzay araştırmalarında yapay zeka nasıl kullanılıyor?

İnsanlar binlerce yıl gökyüzüne bakarak merak duygusunu besledi. Bu merak duygusu günümüzde daha parlak bir şekilde yansıyor. Çünkü modern teknolojiler, insanlığın daha önce evreni keşfedemediği ölçüde keşfetmeyi mümkün kıldı. Bunun için daha önce hayal edilmemiş bir şekilde yapay zekayı kullandı.

Yapay zeka, evrenin derinliklerini anlamamıza ve onu çözmemize yardımcı olan en büyük araçlardan biri haline geldi. Yapay zeka, robotik ve uydu operasyonları başta olmak üzere veri analizi, galaksi haritalama vb. görevlerde sıklıkla kullanılmaya başladı. Şimdi hep birlikte yapay zekanın uzay araştırmalarında hangi alanlarda kullanıldığına bakalım.

uzay araştırmalarında yapay zeka
Uzay araştırmalarında yapay zeka yaygın mı?

Bilim insanları verileri daha hızlı ve daha doğru bir şekilde analiz etmek için yapay zekayı yaygın olarak kullanıyor. Ayrıca uzay aracının operasyonlarını otomatikleştirmesine yardımcı olmak için de kullanılıyor. Yapay zekanın sürekli gelişimi uzayı daha önce hiç görmediğimiz bir şekilde keşfetmemizi sağlıyor. Bu sayede gezegenimiz ve uzay hakkında çok daha fazla bilgi öğrenmemize katkıda bulunan muazzam bir araç haline geliyor.

Uzay araştırmalarında yapay zeka ve kullanım alanları sandığınızdan çok daha fazla olabilir. Hiç şaşırmayın çünkü yapay zeka uygulamaları sonsuzdur ve birçok sektörde kullanılabilir. Potansiyelini çoktan kanıtlayan yapay zeka uzay araştırmalarının seyrini değiştiren en büyük unsurlardan biri. Hata riskini en aza indirmek ve daha verimli bir şekilde keşif yapabilmek için bilim insanları aşağıda yer alan konularda yapay zekadan yararlanmayı ihmal etmiyor.

Robotik: Uzay yolculukları bildiğiniz üzere bir hayli uzun sürede gerçekleşiyor. Bu süreçte mürettebatın ihtiyaçlarını anlamak, tahmin etmek ve astronotların duygularını tespit ederek gökbilimcilere uzay yolculuklarında yardımcı olmak adına robotik asistanlar kullanılıyor.

Uydu İşlemleri: Yapay zeka, operasyonların yönetiminde daha akıllı, hızlı ve verimli çözümler sunarak uyduların çalıştırılma şeklini kökünden değiştiriyor. Rüzgarın hızını hesaplamak ve meteorolojik verileri yorumlamak için yapay zekadan faydalanılıyor. Uydular, gezegenin çeşitli bölgelerini gözlemlemek için kullanılırken yapay zeka verileri filtreleyerek yüksek hızlarda analiz edilmesini sağlıyor.

Veri analizi: Uzay görevlerinden elde edilen verileri analiz etmek için doğru ve verimli yöntemler kullanılmasını sağlayan yapay zeka veri analizine yardımcı olabiliyor. Potansiyel keşifler, riskler ve anormallikleri; uydu, sonda ya da uzay araştırma araçlarından elde edilerek daha ayrıntılı çözümler sunulabiliyor.

Otonom geziciler: NASA’nın yapay zekadan faydalandığı en önemli alanlardan birisi otonom gezicilerin kullanılması. Gezegenlerin yüzeyinde gezinmesi için kullanılan otonom geziciler, herhangi bir komuta ihtiyaç duymadan en iyi rotayı belirleyebiliyor, engebeli yüzeyde karar verebiliyor ve engellerden kaçabiliyor. Özellikle Mars’taki keşiflerde büyük bir görev gören otonom geziciler, kendisi için en hızlı ve en güvenli rotayı çizmek için yapay zeka algoritmasından yararlanıyor.

uzay araştırmalarında yapay zeka

Gezegen tanımlama: Düşündüğümüzden çok daha fazla gezegen olduğunu varsayarsak yeni gezegenler keşfetmenin en ideal yollarından birinin yapay zeka olduğu görülüyor. Bu sürece yardımcı olmak için uzay görevlerinden elde edilen bilgiler kullanılıyor ve yeni gezegenlerin nerede tespit edilebileceğini belirlemek adına veriler analiz ediliyor. Daha önce toplanan verilerin ışığında yeni elde edilen bilgiler birleştiriliyor ve gezegen tanımlaması için kullanılıyor.

Karmaşık sorunların ele alınmasına yardımcı olmak için yapay zekanın kullanılması mümkün olmayan bazı eylemlerin gerçekleştirilmesine sebep oluyor. Bu nedenle uzay araştırmalarında yapay zeka kullanılması hem araştırmaları hem de yapay zekayı geliştirmeye yardımcı oluyor. Hem astronotlara yardımcı olmak hem de verileri analiz etmek için kullanılan yapay zeka, hayatımızı kolaylaştıracak yeni yöntemlerle karşımıza çıkmaya devam ediyor.